melson

Sociaal en commercieel kan wel!

Het gaat lekker met de Melson Groep, het bedrijf van Lennart Broekhuizen (24) en Morad El Ouarraki (24). In 2010 deden ze mee aan The Enterprize Contest. Lennart: “We wilden een sociale onderneming gericht op het aanbieden van dagbesteding voor mensen met verstandelijke beperking. Na de contest hebben we ons ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Vervolgens hebben we beide onze opleiding afgemaakt. Een half jaar geleden zijn we begonnen met ondernemen.

“Het ondernemersidee is wel iets veranderd. We zochten naar een manier om onze achtergrond in gezondheidszorg en commercie te verenigen. Nu is dagbesteding afhankelijk van subsidie. Wij dachten, die mensen kunnen toch ook best echt werk doen. Met de projecten die we opzetten proberen wij een combinatie te maken van diensten die een toegevoegde waarde hebben voor bedrijven, overheid en instellingen en daarnaast ook bijdragen aan maatschappelijke ontwikkeling. Een winwin situatie dus.

“Met ons eerste project, Melson Fruits, leveren we fruit aan scholen, instellingen en bedrijven. Voor het klaarzetten en afleveren zetten we mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt in. Klanten nemen een fruitabonnement af tegen een vast bedrag per week per werknemer. De werkgever stimuleert zo de gezondheid onder zijn personeel en voorkomt ziekteverzuim. Via ons doen klanten aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. En ze krijgen er nog wat lekkers voor terug ook.

“Met de klandizie gaat het goed. We leveren fruit aan partijen als Rabobank Merwestroom en Q-plus. Het is onze ambitie de fruitleverancier van de Regio Rijnmond en Drechtsteden te worden. Dat we zijn begonnen met ons bedrijf, daar heeft The Enterprize Contest echt aan bijgedragen. Je wordt volop gestimuleerd en geïnspireerd. Dat maakt dat je gelooft in je idee en er voor wil gaan.”

www.melsongroep.nl