rogier

Groeien is gezond!

In mijn vorige blog vertelde ik jullie over het starten van je eigen onderneming. Hoe wij dat hebben ervaren en welke (wijze) lessen we daarvan hebben geleerd. En zoals je misschien zelf al hebt ondervonden: starten is ontzettend leuk! Wat nog veel leuker is, is groeien. Het lijkt een logische stap die eenvoudig te nemen is maar het vergt aardig wat ondernemers skills om goed en gezond te groeien.

Stel je bent drie jaar verder: je product of dienst staat als een huis, inclusief alle communicatie kanalen eromheen die je de afgelopen drie jaar hebt opgebouwd. Je hebt een strakke website, gevuld met waardevolle en up to date content. Je zet Facebook en Twitter effectief in om (interactief) met je stakeholders te communiceren en je klanten bestand groeit en groeit met tevreden klanten. Van elke klant heb je zorgvuldig het email adres in je mailinglijst opgeslagen waarmee je een waardevolle asset in handen hebt. Kortom, je bent op oorlogssterkte “ready to take over the world”.

En dan? Ik kan het je helaas niet vertellen, althans (nog) niet uit eigen ervaring. Wij zijn op dit moment namelijk zelf groeiende! In mijn ogen ben je als onderneming altijd aan het groeien anders doe je iets niet goed, maar volgens de wetenschappelijke literatuur kom je na de start up fase in een groei fase. Ieder fase wordt gekenmerkt door specifieke eigen problemen en zelfs het groeien op zich kent weer verschillende stappen. Met recht een uitdaging te noemen.

Waar zijn wij op dit moment in aan het groeien? Na meerdere jaren vanuit huis te hebben gewerkt, hebben we recent intrek genomen in ons nieuwe kantoor op de Zomerhofstraat bij CODUM. We zijn zoekende naar nieuw personeel in de vorm van een stagiaire of part-timer om de toenemende vraag naar onze diensten aan te kunnen. Er is een duidelijkere richting en taakverdeling met betrekking tot de realisatie van korte termijn doelstellingen en de interne lange termijn strategie. En er is een sterkere focus op acquisitie van nieuwe klanten.

Het zijn slechts enkele van de vele voorbeelden waar je mee te maken krijgt als je gaat groeien. Wat voor groei jij door maakt met je eigen toko hangt af van wat voor soort onderneming je hebt. Mijn tip is: laat je veelvuldig informeren door te praten met ervaringsdeskundigen over wat de juiste stappen zijn voor jou om te nemen. Je bent immers nooit te oud om te leren: daarom zijn wij benieuwd wat er volgens jullie nodig is om te groeien!

Ex-deelnemer Rogier Wilmink blogt over zijn bedrijf en ondernemen in Rotterdam.
Nieuw Creatief Peil